نحوه زون بندی سیستم اعلام حریق
نویسنده : مدیر سایت    
چهار شنبه 27 تیر 1397
    
بازدید: 8634
    
زبان : فارسی
    

همان طور که از اسم سیستم اعلام حریق مشخص میباشد وظیفه ی این سیستم تعیین محل آتش سوزی در ساختمان هست.هر چه محل آتش سوزی به صورت دقیقتر مشخص شود.سریع تر می توان آتش را شناسایی و مهار کرد(اطفاء حریق با سرعت بیشتری انجام میشود). به همین دلیل برای مشخص شدن هر چه دقیق تر محل آتش سوزی ساختمان را طبقه بندی(زون بندی) میکنند.در سیستم اعلام حریق متعارف هنگام تشخیص حریق توسط آشکارسازها(دتکتورها) چراغ فایر همان ، زون (منطقه)که دچار آتش سوزی شده روی پنل اعلام حریق روشن میشود و مشخص میکند کدام منطقه (زون) دچار حریق شده است و سبب تشخیص هر چه سریعتر منطقه خواهد شد. در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر هر کدام از تجهیزات اعلام حریق (دتکتور ها،شستی ها و ...) نقطه میزنند(یعنی آدرس دقیق محل آتش سوزی را ارسال میکنند). به دلیل قیمت بالای تجهیزات آدرس پذیر استفاده از این سیستم برای پروژه ها به صرفه نمیباشد اما در برخی از پروژه با بیش از 200 دیوایس استفاده از سیستم اعلام حریق آدرس پذیر الزامی میباشد.(در مقاله مربوط به انواع سیستم اعلام حریق به صورت کامل در این بار صحبت شده است)

در سیستمم متعارف هر چی زون بندی ها دقیق تر انتخاب شوند سریعتر به منطقه حریق دسترسی خواهیم داشت.به طور مثال در یک ساختمان 4 طبقه که در هر طبقه 3 واحد مجزا وجود دارد میتوان از پنل 4 زون استفاده کرد و هر طبقه را به عنوان یک زون مشخص کرد یا میتوان از یک پنل 12 زون استفاده نمود و هر کدام از واحد ها را به عنوان یک زون مجزا در نظر گرفت. هر کدام از شیوه های زون بندی که معرفی گردید مزایا و معایبی را دارند که عبارتند از:

در صورت انتخاب پنل 4 زون باید سر در ورودی هر یک از واحد هایی که در طبقات قرار دارند ریموت اندیکاتور نصب کرد. در صورتی که اعلام حریق در یکی از واحد ها، چراغ ال ای دی روی ریموت اندیکاتور روی سر در همان واحد روشن میشود و میتوان تشخیص داد حریق در کدام طبقه ، کدام واحد آتش سوزی رخ داده است.استفاده از چراغ اندیکاتورهم معایبی دارد اگر چراغ ال ای دی روی ریموت اندیکاتور سوخته باشد با فعال شدن آژیر اعلام حریق و مشخص شدن طبقه ای که دچار حریق شده ، با حضور در آن طبقه به سه واحد با در بسته برمیخوریم که امکان آتش سوزی در هر یک از واحد ها وجود دارد ، نمیتوان به طور قطعی مشخص کرد کدام واحد دچار آتش سوزی شده است.

استفاده از پنل 12 زون نیز معایبی دارد از جمله:

  1. افزایش هزینه نصب دستگاه ها توسط کارشناسان اعلام حریق
  2. افزایش میزان سیم لازم جهت سیم کشی سیستم اعلام حریق
  3. افزایش قیمت پنل 12 زون به نسبت پنل 4 زون

در زمان استفاده از پنل 12 زون احتیاجی به نصب و استفاده از ریموت اندیکاتور نمیباشد.

همچنین براساس استاندارد NFPA72 باید به لابی و پارکینگ ، چاله ی اسانسور در ساختمان زون های مجزا اختصاص داد.یعنی پنل 4یا 12 زونی که ما در مثال بالا مشخص کردیم فقط جهت طبقات و واحد های ساختمان بود و اگر برای ساختمان یک لابی ویک پارکنیگ و یک آسانسور فرض کنیم باید 3 زون به پنل اضافه گردد.

برای ساختمان های تجاری ،اداری و سوله ها وضعیت زون بندی با ساختمان های مسکونی فرق دارد . باید زون بندی ها را به گونه ای تعیین کرد که اگر غریبه ای وارد مجتمع شد به صورت دقیق بتواند متوجه شود که هر زون مربوط به چه منطقه ای است. انبار تر، انبار مواد غذایی و .... باید به صورت کامل در زونبندی ها مشخص شوند. در ساختمان های تجاری و اداری امکان استفاده از ریموت اندیکاتور وجود ندارد و باید زون بندی ها به گونه ای باشند که درهنگان آتش سوزی افرادیی که میخواهند حریق را اطفاء (خاموش)کنند بدون هیچ مشکلی و خیلی سریع بتوانند منطقه ای که حریق اتفاق افتاده را پیدا کنند.

NFPA72 استانداردهای دقیق جهت تعیین هر چه بهتر زون بندی ساختمان ها ارائه داده که ما در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل و براساس استاندارد شیوه درست زون بندی ساختمان ها را شرح دهیم.

NFPA72 شامل کد هایی جهت تعیین شیوه استاندارد نصب ، راه اندازی، تعیین محل جایگذاری ،بازرسی ، تست و نگهداری سیستم اعلام حریق میشود. در مقاله مربوط به استاندارد NFPA72 به صورت کامل کد های این استاندارد ذکر گردیده است.

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.