استابلایزر و یو پی اس با هم چه تفاوتی دارند؟
نویسنده : مدیر سایت    
دوشنبه 8 مرداد 1397
    
بازدید: 5976
    
زبان : فارسی
    

در هنگام قطع برق بدون استفاده از ups

در روزهای اخیر شاهد قطعی برق برای مدت طولانی میباشیم که با قطع و وصل شدن برق لوازم الکترونیکی محل مسکونی ویا اداری به شدت دچار مشکل میشوند و حتی خیلی از مواقع منجر به خرابی و سوختن دستگاه ها میشه.از مهمترین عوامل خرابی دستگاه های الکتریکی قطع ناگهانی برق و همچنین افزایش و کاهش ولتاژ میباشد واکثر شرکت ها در مقابل مشکلات ایجاد شده در وسایل برقی که به دلیل نوسانات برق میباشد گارانتی ارائه نمیدهند.اما با پیشرفت تکنولوژی تجهیزاتی جهت تثبیت ولتاژ ساخته شده اند که در هنگام قطع و وصل شدن برق و تغییر ولتاژ مانع از خراب شدن دستگاه ها میشوند .این تثبیت کننده های ولتاژ عبارتند از:

1.استابلایزر(Stabilizer) 2. یو پی اس (UPS)

کاربرد هر دوی این تجهیزات تثبیت ولتاژ و ارسال برق یکنواخت به مصرف کننده میباشد .  تنها تفاوت این دستگاه ها این است که استابلایزر فقط تثبیت کننده ولتاژ برق میباشد و در هنگام قطع شدن برق عملا کاری برای روشن ماندن دستگاه ها نمیکند ولی یو پی اس دارای باتری برای زمان خاموشی و نبود برق است.

تشخیص استفاده از استابلایزر و یا یوپی اس بستگی به نیاز مصرف کننده دارد. برای جاهایی که قطع شدن برق  حتی برای مدت کوتاه باعث بروز خسارت جبران ناپذیر میشود استفاده از یو پی اس توصیه میشود . به طور مثال در بیمارستان ها با قطع برق برای چند دقیقه هم ممکن است جان افراد به خطر بیفتد برای همین استفاده از یو پی اس الزامی میباشد.اما برای منازل مسکونی و جاهایی که قطع برق تاثیر خیلی زیادی ندارد و باعث خسارت های جبران ناپذیر نمیشه استفاده از استابلایزر اقتصادی تر هست.

در هنگام قطع برق با استفاده از ups میتوان برخی از سیستم ها و تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز را در زمان محدود روشن نگهداشت.

برد تعبیه شده در استابلایزر یا ترانس خانگی در صورت وجود برق شهر امکان جبران تغییرات ولتاژ در حد 140 الی 240 ولت را دارد.درولتاژ کمتر و بیشتر از این محدوده (140-240) برق را قطع میکند تا صدمه ای به دستگاه ها وارد نشود.

استابلایزر ها علاوه بر تثبیت ولتاژ برق شهری قابلیت های متعدد دیگری نیز دارند از جمله:

1.تثبیت ولتاژ ژنراتور برق اضطراری

2.کاهش هزینه مصرف برق تا 25 درصد(در هنگام کاهش ولتاژ برق راندمان کارایی الکتروموتورها به اندازه قابل قبولی کاهش پیدا میکند این کاهش راندمان سبب کاهش دورالکتروموتور میشود وباعث گرم شدن آن میشود، این گرما اتلاف انرژی میباشد و سبب افزایش میزان مصرف برق میگردد.)

3.محافظت از مدار(در صورتی که در مدار اتصال کوتاه رخ دهد میکروکنترلری که در استابلایزر تعبیه شده باعث قطع برق می شود تا از خسارات جبران ناپذیر جلوگیری کند.)

4.بهبود کارایی دستگاه ها(به طور مثال با کاهش ولتاژ برق نور لامپ ها به شدت کاهش پیدا می کند و کارایی مطلوب را ندارد طول عمر مفید لامپ کم میشود و خیلی زود میسوزد استابلایزر با تثبیت ولتاژ سبب بهبود کارایی دستگاه ها میشود.)

یوپی اس مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply و به معنی منبع تغذیه بدون وقفه است.یو پی اس ها به گونه ای ساخته میشوند که در کنار وظیفه تثبیت ولتاژ در صورت قطعی برق با استفاده از باتری هایی که درکابینت باتری دستگاه وجود دارد برق دستگاه ها را برای مدت زمان محدود تامین کنند. یو پی اس ها در سایز ها و انواع مختلفی ساخته می شوند که براساس نوع تجهیزات الکتریکی که هنگام قطعی برق باید روشن بمانند (کامپیوتر،دوربین مداربسته و ...) و همچنین مدت زمان نیاز به روشن ماندن دستگاه ها نوع یو پی اس و تعداد ونوع باتری لازم تعیین میشود.از آنجایی که تعیین یو پی اس مناسب احتیاج به تخصص در حوزه ی الکترونیک دارد، جهت انتخاب یو پی اس مناسب نیاز به مشورت با کارشناسان متخصص در این زمینه میباشد.

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.